RSS

Wednesday, February 17, 2016

Positif

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Positif....positif....dan terus positif....
Selalu kita dengar perkataan ini, tapi sejauh mana kita boleh aplikasikan sifat positif ini dalam kehidupan seharian kita....

Rasa2nya mudah ke tidak...
Semuanya bergantung pada individu tersebut...

Kadang2 sebagai manusia biasa, kita rasa sukar...
Tapi percayalah selagi mana kita bergantung harapan pada Yang Maha Agung, kita akan sentiasa ada nilai positif ini...

Apa yang paling penting kita kena "bersyukur" apa yang kita ada sekarang...pelbagai nikmat yang 
Allah beri pada kita...nikmat kesihatan, harta, kebahagiaan, kesenangan dan macam2 lagi...
Resetlah minda kita setiap hari ke arah perkara yang positif, yang lebih banyak mendatangkan kebaikan dalam kehidupan kita...

Bila kita positif, kita akan memandang setiap perkara yang berlaku dalam kehidupan ini sama ada baik atau buruk pasti akan memberikan hikmah dan pengajaran...pandanglah kehidupan ini dengan mata hati kita barulah kita akan sentiasa belajar dan terus belajar daripada kehidupan yang kita lalui...kita bertanggungjawab dalam kehidupan kita...kita yang memilih kehidupan yang bagaimana yang kita inginkan....semoga Allah terus memelihara kita dalam setiap apa jua yang kita lakukan...

Semoga niat baik kita, sentiasa diberi kemudahan oleh Allah...bersangka baik dengan Allah adalah yang sebaiknya..Dia yang merencanakan setiap perjalanan hidup kita...kita adalah pendosa, semoga Allah sentiasa memberi hidayah kebaikan kepada kita dan memberi ruang kita bertaubat dan menjadi insan yang lebih baik..bukan penghargaan manusia yang kita inginkan tapi keredhaanNya adalah yang lebih baik...kebaikan yang dilakukan janganlah dibanggakan, keburukan yang ada janganlah diaibkan kerana pada hakikatnya tiada manusia yang sempurna...Allah melarang kita membuka aib sendiri apetah lagi aib orang lain...Diam itu lebih baik daripada berkata-kata yang menyakiti hati orang lain...ibarat pepatah melayu 'lidah lebih tajam daripada mata pedang'....

Sabar adalah kuncinya....
Bolehkah kita bersabar atas setiap ujian yang diberikan??
Selalu orang akan berkata "engkau xrasa, takkan tau apa yang aku rasa".... Ya betul....
Tapi ada yang lebih mengetahui....siapa yang berikan ujian ini??pastinya dari Allah...
Anda terpilih untuk melalui ujian ini....ibarat kita menduduki satu peperiksaan dan  di akhirnya pasti inginkan kejayaan dengan markah yang tinggi...begitulah kehidupan kita...
Kita melalui ujian pastinya Allah akan upgrade lagi tahap keimanan dan kesabaran kita untuk melalui ujiannya dan di akhirnya pasti membuahkan sesuatu yang manis dalam kehidupan...

Carilah Allah dalam setiap inci kehidupan kita...agar kita sentiasa memperoleh ketenangan dan kebahagiaan yang kita inginkan...itulah janjiNya..
'Hanya Dengan Mengingati Allah Jiwa Akan Tenang'


                       

Hanyalah sekadar peringatan untuk diri saya dan pembaca sekalian....
Kita hidup hanyalah sementara sahaja...
Esok, lusa dan seterusnya tiada siapa yang akan tahu..
Semoga Allah sentiasa memelihara iman kita agar sentiasa melakukan segala perintahNya dan menjauhi laranganNya...
Amin Ya Rabbal Alamin.....

Huda,
18 Februari 2016


Tuesday, January 12, 2016

Ahlan 2016

Assalamualaikum dan salam sejahtera.....


Selamat datang 2016..
Masih berjuang di tempat yang sama lagi..
Kita mungkin tak tau apa kebaikan yang Allah nak beri selagi mana
kita berada di tempat yang sama...

SMK Jelai sentiasa dihati...
Enam tahun telah berlalu....
Rezeki yang Allah berikan di sini banyak mencipta sejuta pengalaman yang sangat berharga dan bermakna...
Buat family tersayang doakan agar terus tabah di sini...
Mencari pengalaman yang lebih berharga lagi..
InsyaAllah Allah dah janji pahala bagi orang yang bersabar.....

Allah knows everything...
Yakin...dan terus yakin dengan apa yang diaturkan olehnya...
Kita hanyalah hambaNya...
Tiada daya melainkan dariNya...

Apa yang diharapkan adalah keredhaan dari Allah...
Moga hati kita lebih tenang dan bahagia...
Setiap yang berlaku pasti ada hikmah yang Allah nak beri pada kita..
Janganlah kita menuding jari dan menyalahkan orang lain atas apa yang berlaku dalam kehidupan kita...RESET MINDA

"HIDUP adalah satu perjalanan yang panjang..
Hujungnya sejauh pandangan mata..
Adakala laluannya makin payah..
Sedangkan kaki kita mula lelah..
Dan langkah kita makin lemah..
Hanya hati yang sarat dengan keyakinan terhadap
janji dan rahmat ALLAH sahaja yang akan kekal
kuat dan tidak pernah merasa sendiri"..




Thursday, October 22, 2015

UNIC - Seindah Sabar (Official Lyric Video) ᴴᴰ







Wednesday, October 14, 2015

Kehilangan yang dirasai.....

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Sudah sekian lama laman blog ni tidak di update..
Mungkin kesibukan yang teramat sangat dan sudah tidak ada idea barangkali..
Banyak sebenarnya kisah suka dan duka sehinggalah ke bulan oktober 2015 ini...

Persahabatan...
Adalah sebuah ikatan ukhuwah yang sangat indah bagi yang menghargainya...
Mungkin kita akan merasai kehilangan seorang sahabat seandainya kita sangat menghargai dan menyayanginya kerana Allah SWT...
Suka duka senyum tawa pastinya meninggalkan sebuah kenangan yang terpahat di hati seseorang..
Itulah dia hakikat sebenar sebuah persahabatan..
Sentiasa di hati walaupun jauh di mata...

Pada tanggal 26 ramadan 1436 H...saya dan rakan2 seperjuangan di maahad kami dahulu telah kehilangan seorang sahabat yang sangat disayangi....
Pemergian yang sangat dirasai...
Pemergian yang sangat ditangisi..
Pemergian ini adalah buat selama-lamanya...

Innalillahi Wa inna Ilaihi Rajiun....
Sedih...pilu...sebak...sehingga tidak mampu menahan air mata yang deras mengalir ketika mendengar khabar sedih ini.."korang..bil dah tak de"..dlm grup whatsapp...
Kami kehilangan seorang sahabat baik iaitu NABILAH NOR BT HURI...
Allah sangat menyayangiNya....
Allah.....sedih sangattt....
Beliau telah menderita sakit leukimia selama setahun lebih....
Bertarung nyawa melawan penyakit yang dihadapinya....tapi kita harus ingat sakit itu menghapuskan dosa-dosa kecil...
Mungkin itu yang lebih baik baginya daripada menanggung kesakitan, keperitan yang di alaminya setelah sekian lama.....
Doa dan harapan tidak putus2 semoga beliau cepat sembuh....dan sihat seperti sediakala....
Alhamdulillah..Allah izinkan juga untuk menziarahinya sepanjang beliau sakit....
Sokongan daripada sahabat2 sangat diperlukan untuk beliau tabah melawan penyakitnya...
Namun Allah Maha Mengetahui yang terbaik.....
Dikau pergi dalam keadaan yang sangat tenang.....Subhanallah..sangat tenang wajahnya...perginya dalam bulan yang paling mulia iaitu bulan ramadan...sungguh bertuah hamba Allah ini..

Nabila...
Tenanglah dikau wahai sahabat yang tersayang...
Semoga syurga milikmu....
Semoga Allahyarhamah di tempatkan dalam golongan hambaNya yang solehah...

Al-Fatihah buat sahabat tersayang dunia dan akhirat NABILAH NOR BT HURI....
(091283-130715)





Sunday, February 1, 2015

First 2015....

Assalamualaikum.....

Entry pertama 2015....
Sudah masuk bulan kedua tahun 2015...
Rutin harian tetap sama seperti dulu...
Tugas dan amanah yang masih sama juga...
Itulah takdirnya...

Ape pun...
Hidup perlu diteruskan....
Lumrah kehidupan pasti ada asam garamnya....
Namun sebagai HAMBA, redhalahh...

2014...
Banyak sangat pengalamannya...
Sudah pasti menambahkan kematangan yang ada...

2015...
Baru permulaannya....
Mungkin lebih baik daripada tahun yang sudah...
Sudah boleh menerima dengan hati yang perlu dilapangkan seluas2nya...
Itulah SABAR dan REDHA....

Allah Maha Mengetahui segala yang terbaik untuk hambaNya....
Semoga kekuatan dan kesabaran ini terus bertambah....

Aminnn.....

HUDA
020214





Tuesday, November 11, 2014

Bersabarlah......


Sabar Itu Indah.....

Jika langit hendak runtuh
Bagaimana jari hendak menahannya
Kita hamba yang dibatasi takdir
Di situlah noktah segala tadbir..

Hitungkan laut kesyukuran
Di pinggir pantai kesabaran
Carilah hikmah tuailah bersabar
Sabarlah dalam bersabar..

Betapa pun terasa pahit
Janganlah hendaknya tercalar tauhid
Sesungguhnya sabar itu indah
Didikan terus daripada Allah..

Ujian itu penebus dosa
Meningkatkan darjat
Menambahkan pahala
Bingkisan tazkirah daripada yang Esa
Bagai ombak...
penghias samudera!

(Pahrol Muhamad Juoi)



Saturday, May 17, 2014

Cerita April dan Mei..

Assalamualaikum dan Salam sejahtera.....

Hmm...baru berkesempatan nak menjelajah ke laman nih..
Kesibukan kerja bulan April hingga Mei tersangatlah padat..
Hampir setiap minggu ada saje aktiviti..

First skali 'Karnival Kokurikulum Asrama Harian' Peringkat Negeri...
Kebiasaannya asat 2 tahun skali..xsangka ade jugak..
So, nak x nak kami tetap menghantar pasukan asrama sekolah..
Tahun ni, asat di adakan di Daerah Kuala Pilah..
Jadi tidak berapa jauh dari sekolah dan mudah diuruskan..
Alhamdulillah berjalan dengan lancar..

Layan gambar ASAT..

    

     

  

Seterusnya Majlis Tadarus Al-Quran Peringkat Daerah Kuala Pilah...
Tahun ni di amanahkan menjadi hakim bagi hafazan sekolah menengah..:))

      
        Gambar ni bukan student saya... Tapi pemenang bagi acara
        kompang selawat  sekolah rendah...


Next story....
Sekolah kami menjadi tuan rumah bagi Pesta Muzik Peringkat 
Daerah Kuala Pilah..
Secara tak langsung, sebahagian guru2 ditugaskan menjadi ahli jawatankuasa bagi 
program tersebut...
Layan gambar majlis tersebut.....

   
                     SMK Jelai Johan Kompang Formasi
 
Antara acara lain...koir, rekoder essembel dan sebagainya....

          

Next story Majlis Ihtifal Peringkat Negeri di SMAP Labu..
Tahun ni jugak saya kena jadi hakim lagi seperti tahun2 yang lepas..:):)
Alhamdulillah selesai dengan baik..walaupun tiada kemenangan..
Bersaing dengan sekolah2 agama seperti SMA, SMKA memang agak
sukar bagi student saye..
Tapi apa pun saya berbangga dengan mereka kerana mempunyai sikap
berani dan ingin mencuba...mungkin satu hari nanti mereka akan berjaya..
Insyaallah..

         

         

Dan yang terakhir adalah festival Nasyid Peringkat Daerah .....
Walaupun kami tak jadi Johan tahun ni, tapi mereka tetap berjaya di hati saya..
Pasukan junior dibawa bertanding tahun ni dan mendapat tempat ke-4..

          
            
 
           
           
   


Sekian....tamat...

Huda
8.50 pm
170514


 


 
   
 

nasyeed