RSS

Sunday, February 23, 2014

Qada dan Qadr

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Sekadar ingin berkongsi cerita...
Kita semua akui setiap Muslim wajib mempercayai rukun iman..
Rukun Iman merupakan pegangan aqidah kita sebagai hambaNya..
Iaitu Beriman Kepada Qada' dan Qadar..

Dalam tempoh 2 minggu kebelakangan ini,
Saya ada melihat beberapa insiden yg kalau blh saya xnak lihat..
Yang kedua, perkhabaran sedih dan duka...

Pertama....
Saya melihat kemalangan di Bukit Putus...
Kerap kita dengar berlakunya eksiden di situ..
Dah masuk 5 tahun saya travel...
Jalan Seremban - K.Pilah juga selalu berlaku kemalangan..
Disebabkan saya masih fobia dengan insiden yang sy alami mase
bln 12 haritu, saya sangat nervous dan berdebar2 bile nmpk eksiden..
Tak payah la diceritakan keadaan mangsa..biarlah sy shj yg tau dan Allah..

Kedua..
Kejadian saya lihat mungkin baru beberapa minit berlaku..
Seorang pakcik terjatuh di tengah jalan raya...
Beliau menaiki motor..tidak tahu sama ada beliau dilanggar atau sebaliknya..
Keadaannya mmg cedera..berlumuran darah di kepala dan mata..
Walaupun yang saya nmpk itu, berbangsa Cina..kasihan..
Mungkin seusia dengan umur ayah kita..mungkin....

Ketiga...
Saya menziarahi sekali lagi seorang rakan sekerja di sekolah...
Bln lepas, saya dah menziarahinya di HUKM...
Derita pesakit kanser hanya Allah yang tahu...
Apa yang dirasai oleh pesakit..apa perasaan pesakit...
Hati saya sangat tersentuh...begitu kuat ujian Allah baginya...
Saya hanya mampu memberikan kata semangat dan mendoakannya..
Kagum dengan semangatnya untuk terus berjuang di arena pendidikan..
Moga ada keringanan yang Allah berikan kepadaNya...
Aminn Ya Rabb..

Keempat...
Saya sayang sahabat saya...
Itulah sahabat seperjuangan saya sejak di usia remaja 16 tahun..
Baru2 ini, dikhabarkan kepada saya beliau disahkan oleh doktor
menghidap "acute myloid leukimia"...
Allah...Allah....Allah...
Sedih...mula2 mendengar berita ini, mata saya mula digenangi air...
Sahabat saya ini seorang yang gigih berusaha...
Tak kira dalam apa jua perkara yang beliau akan lakukan...
Seorang yang sangat bemotivasi tinggi...bercita-cita tinggi..
Jadi tidak hairan melalui adalah pemegang ijazah sarjana undang2 syariah dan sivil di UIA..
Walaupun kami jarang berjumpa sejak masing2 telah bekerja,
tapi kami ade jugak berhubung melalui whatsapp..
Saya belum berkesempatan menziarahinya kerana beliau masih
dalam rawatan kimoterapi....
Semoga Allah memberi ruang masa saya untuk menziarahinya...
Mudah2an Allah memberi kesembuhan kepada dua insan ini...

Apa yang saya nak simpulkan di sini..
Segala apa yang berlaku ke atas diri kita telah ditakdirkan oleh Allah..
Kita wajib percaya segala Qada' dan Qadr Nya...
Sama2 kita berdoa, semoga perjalanan hidup kita ini sentiasa 
di bawah lindunganNya...

Saya percaya walaupun tika ini,
Allah belum izinkan saya bertemu 'jodoh'...
Banyak rintangan, dugaan, halangan yang sy tempuh...
Tapi saya pasti...
Sampai waktu dan tikaNya..
Insyaallah...akan tiba..
Allah Maha Mengetahui...Allah Maha Mendengar...
Melalui doa..takdir mungkin boleh berubah...

Mohon doa untuk saya....
Aminnn.......


   








0 comments:

Post a Comment

nasyeed